Wintertijd: hoe schakel je vlot over?

Gepubliceerd op: 26 oktober 2020

Dit weekend, toen de zomertijd overging in de wintertijd, konden we een uurtje extra slapen. Goed nieuws op korte termijn, maar hiermee maakte de herfst met korte en donkere dagen definitief zijn intrede.

Positieve effecten

De wintertijd heeft op korte termijn positieve effecten: een uurtje extra slapen maakt ons alerter in het verkeer en in het begin is er 's ochtends nog volop zon. Maar op lange termijn verstoort het tijdsverschil ons bioritme. We krijgen een uur voor de lunchpauze honger en de werkdag lijkt langer te duren. Als je denkt dat het 17.00 uur is, zie je op je horloge 16.00 uur staan. Op lange termijn heeft dit negatieve gevolgen voor onze geestelijke gezondheid.

Geestelijke gezondheid

Donkere dagen hebben een negatief effect op de geestelijke gezondheid. We hebben moeite met slapen en zijn meer gestresst. De oorzaak? Minder daglicht. Je vertrekt naar kantoor in het donker en komt terug als de zon al onder is. Of in deze coronacrisis zit je tijdens de uren met zonlicht binnen achter je computer. 's Avonds worden we opnieuw geconfronteerd met kunstmatig blauw licht, door televisieschermen en smartphones. Licht dat de productie van melatonine, het slaaphormoon, afremt en ons slaapritme verstoort.

Wat kunnen we eraan doen?

1. Neem een frisse neus tijdens je lunchpauze

Geniet overdag van het natuurlijk zonlicht. Ga even naar buiten tijdens je pauze. Met 15 minuten zonlicht, kan je de impact van kunstlicht 's avonds al drastisch verminderen. Wie in deze coronacrisis thuis werkt, kan ook even in de tuin of in een park gaan wandelen.

2. Pas het licht van je smartphone aan


Met een blauwlichtfilter op je smartphone kan je het negatieve effect van kunstlicht dat je telefoon uitstraalt, verminderen. Nog beter is om je smartphone 's avonds op te bergen, vooral net voordat je naar bed gaat. 

3. Nieuwe gewoontes


Verander je bioritme niet in één keer, maar neem je tijd. Bijvoorbeeld door je gewoontes te vertragen met 10 minuten per dag. In een week tijd wordt je bioritme aangepast zonder dat je gewoontes radicaal veranderd zijn.